Review: Mineralen en edelstenen uit de hele wereld boek

Auteur: Jean-Paul Poirot
Hoofdredactie: Hervé Chaumeton, Jean Arbeille
ISBN: 978-1-4454-8020-6
Uitgever: Parragon Books Ltd.
Aantal bladzijden: 223

Over de auteur

Jean-Paul Poirot is geologisch ingenieur en studeerde aan de École ntionale supérieure de géologie in Nancy (Frankrijk). Hij stond aan het hoofd van het edelsteenkundig laboratorium dat verbonden is aan de Parijse Kamer van Koophandel en publiceerde artikelen in verschillende vaktijdschriften, zoals Le Bijoutier, La rance horlogère en La vie des métiers. Jean-Paul Poirot is medeauteur van de Larousse des pierres précieuses en bewerken van de Encyclopédie des minéraux. Een hele bekende meneer in de wereld van edelstenen en mineralen.

Over het boek

In het Nederlands heet het boek “Mineralen en edelstenen uit de hele wereld”. Het is een groot boek met blauwe omslag. Het origineel is uitgegeven door de Engelse uitgever Parragon Books Ltd. Op de achterkant van het boek staat de volgende tekst: Dit boek neemt u mee op een ontdekkingsreis langs mineralen en edelstenen uit de hele wereld. Elke bladzijde behandelt een mineraalgroep aan de hand van allerlei wetenswaardigheden en schitterende foto’s. De paginagrote illustraties laten de schoonheid van het mineraal zien, terwijl de kleinere foto’s de structuur ervan onthullen. De tabellen en tekeningen achter in het boek bieden informatie over de kristalchemische formules van de behandelde mineralen en hun plaats in de gangbare classificatie.

Fragment uit het boek:

“De granaatfamilie in twee groepen verdeeld: de rode alumiumhoudende granaten – puroob, almandien I, spessartiet, p. 176-177 – en de calciumhoudende granaten die in verschillende kleuren voorkomen (….) granaten werden in de tijd van de Merovingers zeer gewaardeerd. Deze granaten werden in die tijd in cloisonne gebruikt om wapens, zadeltuig en sieraden te tooien. Ze kwamen weer in de mode in de 19e eeuw”

RECENSIEOVERZICHT
Informatie
9
Deskundigheid auteur
10
Grafisch
10
Moeilijkheid informatie/leesbaarheid
6
Prijs/kwaliteit
8
DELEN
Vorig artikelEdelstenen die helpen bij het afweersysteem
Volgend artikelDe helende kracht van de fragiele steen annabergiet
Edwin
Edwin heeft op 8 jarige leeftijd een edelstenen-verzamelpakket van zijn ouders cadeau gehad. In dit pakket zat iedere week een nieuwe edelsteen of mineraal met daarbij informatie. De passie voor edelstenen en mineralen is toen begonnen. Op edelstenen.blog schrijft hij alles wat te maken heeft met dit onderwerp.